رژیم غذایی غنی از منیزیوم می‌تواند خطر ابتلا به بیماریهای مزمن را کاهش دهد

 خطر ابتلا به دیابت نوع 2، بیماری مزمنی که به دلیل اضافه وزن، میلیونها نفر را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار داده است، می‌تواند با یک رژیم غذایی غنی از ماده معدنی منیزیوم کاهش یابد.

غذاهایی مانند سبزیجات برگ ‌دار، ماهی، آجیل و غلات سبوس دار، بادام و انواع تخمه‌ها می‌توانند به کاهش خطر بیماریهای مزمنی نظیر دیابت و حتی بیماریهای قلبی کمک کنند.

در مطالعات قبلی به ارتباط بین کمبود منیزیوم با افزایش خطر ابتلا به طیف گسترده‌ای از مشکلات سلامت از جمله بیماری انسداد مزمن ریوی(COPD)، دیابت، آلزایمر و بیماریهای قلبی عروقی اشاره شده است، حال دکتر Fang، محقق تغذیه در دانشگاه Zhengzhou در چین به بررسی ارتباط منیزیوم موجود در رژیم غذایی و بیماریهای مزمن پرداخته است.

گروه دکتر Fang، داده های 40 مطالعه‌ی منتشرشده از سال 1999 تا 2016 که بر روی بیش از یک میلیون نفر در 9 کشور انجام شده بود را گردآوری کردند. آنالیز این اطلاعات نشان داد احتمال ابتلا به دیابت برای افرادی که بالاترین میزان منیزیوم را از رژیم غذایی خود دریافت می‌کردند در مقایسه با افرادیکه کمترین میزان منیزیوم را در رژیم غذایی خود داشتند، 26 درصد کمتر است.

 محققان همچنین دریافتند در این افراد احتمال بیماری قلبی 10 درصد و احتمال سکته‌ی مغزی 12 درصد کمتر از گروهی است که کمترین میزان منیزیوم را دریافت می‌کردند.

 با ترکیب پژوهش‌های فوق و آنالیز همه ی داده ها مشخص گردید در مجموع 7678 مورد بیماری قلبی، 6845 مورد بیماری عروق کرونر، 701 مورد نارسایی قلبی، 4755 مورد سکته ی مغزی و 26299 مورد ابتلا به دیابت نوع 2 و 10983 در طی این مدت در بین افراد شرکت کننده اتفاق افتاده است.

محققان به بررسی تأثیر افزودن 100 میلی گرم منیزیوم در رژیم غذایی این افراد در روز پرداخته و دریافتند که مصرف این میزان منیزیوم در روزهیچ تأثیری بر خطر کلی بیماری‌های قلبی عروقی یا بیماری عروق کرونر ندارد، اما موجب کاهش خطر نارسایی قلبی تا 22 درصد و کاهش خطر سکته‌ی مغزی تا 7 درصد می‌شود. همچنین افزودن این میزان منیزیوم به رژیم غذایی افراد با کاهش 19 درصدی خطر ابتلا به دیابت همراه بود.

در نتیجه‌گیری این تحقیق آمده است: افزایش مصرف منیزیوم از طریق رژیم غذایی با کاهش خطر سکته‌ی مغزی، نارسایی قلبی، دیابت و مرگ ومیر به همه‌ی دلایلی ارتباط دارد، اما تأثیری بر (بیماری عروق کرونر )CHD یا CVDکلی(بیماری‌های قلبی عروقی) ندارد. این یافته‌ها از اثرات مثبت افزایش منیزیوم تغذیه‌ای بر سلامت افراد حمایت می‌کند.

دکتر Fangمی‌گوید: البته هنوز در مورد علت اثرات مثبت منیزیوم بر سلامت، اطلاعات کافی در اختیار نداریم، اما بنظر می‌رسد این ماده‌ی معدنی به کاهش التهاب کمک کرده و از این طریق خطر بیماریهای مزمن را کاهش می‌دهد، البته آنالیزهای مبتنی بر مطالعات مشاهداتی نمی ‌توانند رابطه علی و معلولی مستقیم بین مصرف منیزیوم و جلوگیری از ابتلا به بیماریهای مزمن را ثابت نماید.

از جمله سایر غذاهایی که حاوی منیزیوم هستند می توان به اسفناج، برگ چغندر، دانه‌های کدو، بادام، شکلات تلخ و موز اشاره کرد. نتایج این تحقیق در مجله‌ی BMC Medicine منتشر شده است.

 منبع:

www.express.co.uk/life-style/health/748731/diabetes-type-2-magnesium-diet